Sir Azri Video

Thursday, 30 April 2015

Tun Mahathir Perlu Tahu Bunga 3 Juta, Wang Rakyat, Kazakhstan, Najib & Rosmah



Saya rasa terpanggil untuk menjawap berita yang disebarkan ini kerana saya melihat YAB PM dan juga isteri serta keluarganya terus terusan dilemparkan fitnah jahat oleh pihak pihak yang tidak bertanggungjawap.

Cerita - Cerita yang disebarkan :

1) "Bunga  Majlis persandingan RM 3 juta"

Ini yang turut dibangkitkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir bahawa kos bagi bunga dalam majlis persandingan anak YAB PM Najib Razak dan Rosmah Mansor berjumlah RM3 juta. Adalah tidak masuk akal  untuk menghabiskan RM3 juta bagi kos bunga sahaja dalam majlis persandingan anak PM. Malah dakwaan RM3 juta yang dihangatkan itu juga merupakan satu fitnah jahat dalam menghasut kebencian kepada Najib Razak dan Rosmah Mansor. Sejak majlis tersebut hingga ke hari ini tidak ada langsung mana mana pihak yang tampil mengesahkan kos bunga RM3 juta. Malah Tun Mahathir sendiri juga menyatakan "entah benar atau tidak" yang mana menunjukkan Tun Mahathir juga sendiri tidak pasti kesahihan tersebut.

2) "Majlis Pernikahan anak YAB PM Najib Razak menggunakan Wang Rakyat"

Anak Najib Razak dan Rosmah Mansor adalah seorang perempuan bernama Nooryana Najwa manakala suaminya bernama Daniyar Kessikbayev  warganegara Kazakhstan.

Daniyar Kessikbayev adalah berugama Islam dan negara Kazakhstan adalah negara Islam sama seperti Malaysia yang merupakan negara Islam. Adat dalam pernikahan umat Islam sama dengan adat di Kazakhstan yang mana lelaki membayar mas kawin dan juga hantaran bagi majlis pernikahan serta persandingan.

Ambil contoh di Malaysia apabila seorang perempuan berkahwin dengan seorang lelaki maka pihak lelaki akan menyediakan wang belanja dan segala yang telah dipersetujui oleh kedua dua belah pihak sebelum berlangsungnya majlis. Ambil contoh mudah:

Amran nak memperisterikan Bedah maka keluarga Bedah meminta pihak lelaki wang hantaran berjumlah RM10,000 bagi menguruskan majlis pernikahan dan persandingan. Pihak pengantin lelaki Amran setuju dan menyediakan wang hantaran bagi majlis yang akan berlangsung. Bagi keluarga Bedah setelah menerima wang hantaran maka dibuat sebaik mungkin mengikut belanja dan juga keputusan yang telah mereka kedua dua pihak persetujui.

Adakah pengantin perempuan yang mengeluarkan duit belanja bagi majlis pernikahan ini? Adakah kita di Malaysia lumrah nya pengantin perempuan yang keluar duit belanja kawin?

Begitulah juga dengan pernikahan anak Najib Razak & Rosmah Mansor yang mana segala perbelanjaan disediakan oleh pihak pengantin lelaki. Tidak ada langsung YAB PM sekeluarga menggunakan Wang Rakyat. Malah ianya ditanggung oleh pihak lelaki dan juga pihak pihak yang memberikan sponsor kepada kedua pasangan.

3) "PM buat majlis persandingan di Kazakhstan guna Wang Rakyat?"

Majlis pernikahan dibuat di Malaysia yang mana Nooryana Najwa anak kepada Najib Razak dan Rosmah Mansor. Majlis persandingan dibuat oleh pihak perempuan dan menjadi lumrah mana mana sekalipun bahawa majlis akan bermula disebelah pihak perempuan. Sebagai contoh:

Bedah gadis dari Johor manakala Amran jejaka dari Kelantan. Majlis Bedah dibuat oleh pihak keluarga perempuan di negeri Johor dan selepas itu majlis disebelah pihak lelaki pula dibuat di negeri Kelantan. Segala wang perbelanjaan bagi majlis disebelah pihak lelaki dibiayai oleh keluarga pihak lelaki dan ini kebiasannya orang kita panggil "Majlis sambut menantu".

Dalam hal persandingan anak Najib Razak dan Rosmah Mansor majlis persandingan pihak lelaki dibuat di Kazakhstan yang mana merupakan tempat tinggal keluarga pengantin lelaki Daniyar Kessikbayev.  Segala kos perbelanjaan bagi majlis tersebut ditanggung sepenuhnya oleh pihak lelaki.

Malah rombongan pihak pengantin perempuan yang terbang dari Kuala Lumpur ke Almaty Kazakhstan juga ditanggung oleh keluarga sebelah pihak lelaki. Ada juga tetamu dari Malaysia yang hadir ke Kazakhstan menggunakan perbelanjaan sendiri menaiki pesawat Air Astana dan Malaysia Airlines. Tidak ada satu sen pun Wang Rakyat digunakan bagi majlis persandingan anak YAB PM di Kazakhstan kerana segala galanya ditanggung oleh keluarga pengantin lelaki.

4) "PM Najib Razak dan Rosmah Mansor menari dalam majlis persandingan di Kazakhstan."

Ini budaya dan bukan sahaja di Kazakhstan malah di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Apabila majlis pihak lelaki dibuat di Kazakhstan maka majlis tersebut mengikut budaya Kazakhstan sendiri. Sebagai tetamu yang juga merupakan keluarga bagi pihak pengantin perempuan maka adalah tidak sopan dan beradap jika Najib Razak dan Rosmah Mansor ibu dan bapa pengantin perempuan mengendahkan jemputan menari keluarga pihak pengantin lelaki untuk bersama sama dalam majlis tersebut. Menghormati budaya dan adat merupakan satu pekara yang mana kita di Malaysia juga melakukannya apabila berada ditempat tempat lain.

Malah saya difahamkan bukan sahaja majlis tari menari tetapi Najib Razak dan Rosmah Mansor juga terpaksa meminum susu kuda & makan daging kuda bagi menghormati budaya dan adat negara Kazakhstan keluarga pihak pengantin lelaki.

5) "Kenapa anak Najib Razak & Rosmah Mansor kawin orang Kazakhstan?"

Kalau dah jodoh nak buat macam mana? Kena kalau dah jodoh Afrika kita pun tak tahu. Ni dah tertulis dan takdir menentukan maka berserahlah kepada Allah yang maha Esa. Siapa kita nak sekat kuasa Allah SWT? Takkan lah jodoh anak Najib Razak dan Rosmah Mansor dah dari Kazakhstan maka kita pula kata tak boleh? 😂

Saya harap penjelasan saya sedikit sebanyak ini dapat membantu memberikan penjelasan berhubung isu isu Fitnah dan rekayasa jahat yang sedang berlegar waktu ini bagi menanam kebencian kepada YAB PM Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor serta keluarganya. ✌️

Oh dan jangan lupa apa kata pengantin lelaki dan perempuan Anak Menantu YAB PM Najib Razak dan Rosmah Mansor ini apabila majlis mereka berlangsung tempoh hari :-

"Tetamu kenamaan (VIP) majlis perkahwinan anak perdana menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak digalakkan menghadiahkan cenderahati berbentuk sumbangan wang kepada badan kebajikan dan pendidikan.

Nooryana Najwa Najib, 26, dan  Daniyar Kessikbayev, 27, memohon tetamu yang ingin berbuat demikian menyerahkan dana dalam bentuk cek atas nama satu daripada organisasi-organisasi yang disenaraikan.

1) Yayasan Orang Asli.

2) Yayasan Amal Malaysia, NGO yang beribu pejabat di Batu Caves, Selangor.

3) Maahad Tahfiz al-Quran Qasimul Ulum (MATAQU),

4) Persatuan Kebajikan Anak-anak Yatim Islam Wilayah Persekutuan (Perkayatim).

5) Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas di Puchong. 

Semoga kekal ke akhir hayat kedua mempelai Nooryana Najwa dan Daniyar Kessikbayev. Ameen

- Sir Azri
(Tak baik sebar fitnah anak orang kawin tau)


Sent from my iPhone

Saturday, 25 April 2015

Berapa Najib Bayar Aku?




Aku hanya mampu tersenyum apabila ada komen komen yang menyatakan bahawa YAB PM Dato Seri Najib Razak membayar aku bagi menyuarakan sokongan kepada beliau. Malah ada yang kata Aku didalam circle Pejabat Perdana Menteri memaksa aku untuk menyurakan sokongan kerana terpaksa. Mulut orang kita tak boleh sekat tetapi aku nak maklum bahawa aku menyokong YAB PM Dato Seri Najib Razak atas beberapa sebab.

ANWAR IBRAHIM
Sebab utama aku menyokong Najib Razak adalah kerana beliau tidak berkeromponi dengan manusia bernama Anwar Ibrahim. Kerana dalam kes liwat Anwar vs Saiful tindakan desperado Anwar yang mahu Najib Razak membebaskan dirinya dan bersedia menjadi orang suruhan Najib tidak dipandang atau dilayan oleh YAB PM. Najib Razak tidak campur tangan malah menyerahkan keadilan undang undang kepada Mahkamah. Hal ini boleh tanya kepada Saiful Bukhari mangsa liwat Anwar Ibrahim kerana Saiful Bukhari sendiri goyah apabila cerita cerita sebelum keputusan mahkamah persekutuan yang mengambarkan bahawa Najib telah membantu Anwar Ibrahim. Akhirnya kita sendiri dapat lihat keputusan mahkamah yang menjatuhkan hukuman penjara kepada Anwar Ibrahim.

MELAYU PAS
Kedua adalah kerana keterbukaan Najib Razak dalam politik negara yang mahu Melayu bersatu. Sebab itu kita dapat lihat bagaimana tenang Najib Razak dalam membantu parti PAS walaupun pada masa yang sama dikalangan ahli partinya iaitu UMNO tidak bersetuju dengan tindakan Najib Razak membantu parti PAS khususnya PAS Kelantan. Walaupun dihina dan dicaci Najib Razak tidak memperdulikan semua itu sebaliknya terus menjalankan kewajipannya sebagai umat Islam dan Melayu membantu dari segenap sudut. Ada pekara pekara lain yang aku tak dapat nyatakan disini kerana ianya mungkin menjejaskan kerjasama yang dibuat antara Najib dan Hadi Awang.

EKONOMI RAKYAT
Ketiga adalah kerana komitmen Najib Razak dalam memastikan rakyat mendapat manfaat dari apa yang diperolehi kerajaan. Mungkin hal ini tidak dipersetujui oleh semua lapisan masyarakat tetapi apa yang dilakukan Najib Razak melalui BR1M, PR1MA,KR1M dan lain lain telah membantu rakyat secara tidak langsung yang mana sebelum ini tidak dilaksanakan oleh kerajaan. Pendekatan Najib yang menfokuskan kepada sasaran rakyat telah menjadikan rakyat yang tergolong dalam kategori sederhana mendapat manfaat yang mana sebelum ini tidak memperolehinya.

KETELUSAN
Keempat adalah kerana ketelusan Najib Razak dalam sebarang isu yang timbul. Seperti dalam kes 1MDB beliau sendiri menyatakan dengan jelas bahawa ianya sedang diaudit dan apabila siap laporan tersebut maka akan dibentangkan didalam parlimen yang mana bukan sahaja ahli parlimen dapat melihatnya malah seluruh rakyat juga dapat melihat dan membuat penilaian hasil dari laporan audit negara. Dalam parlimen ada pihak pembangkang dan jika Najib Razak tidak telus beliau tidak akan berani untuk membentangkan laporan audit dihadapan ahli parlimen Pembangkang.

TIDAK EMOSI
Kelima adalah kerana ketenangan Najib Razak walaupun diasak dan diserang begitu hebat bukan sahaja pembangkang malah dikalangan ahli parti nya sendiri. Beliau tidak melatah dan tidak mengambil tindakan agresif membalas serangan yang dibuat. Lihat sahaja apabila mantan Perdana Menteri Tun Mahathir mengasak Najib Razak. Najib tenang dan terus menghormati Ayahnda Tun Mahathir dan tidak menyekat tindakan Tun Mahathir. Ini sendiri berbeza pada zaman Tun M yang mana sesiapa yang mengkritik beliau akan disekat dan jika tidak sehaluan akan dihumban ke dalam tahanan ISA.

Ini antara beberapa sebab aku menyokong kepimpinan YAB PM Dato Seri Najib Razak. Aku anak Melayu dan aku tidak ingin melihat bangsaku dijajah oleh bangsa lain. Aku juga tidak mahu PRU14 Pembangkang menawan kerajaan kerana jika ianya berlaku sudah pasti yang berkuasa adalah parti DAP Chauvenist dan bukannya PAS @ PKR.

Aku harap penjelasan aku ini dapat memberikan sedikit sebanyak jawapan kepada semua bahawa aku bukan dibayar untuk menyokong Najib Razak tetapk aku dibukakan mata dan jiwa untuk melihat keseluruhan aspek dan bukan hanya pada 1 @ 2 pekara sahaja.

Akhirnya kita semua diseru bersatu baik parti politik mana sekalipun. UMNO & PAS & PKR jika Melayu kuat maka kuatlah bangsa kita.

Berikan masa untuk YAB PM Najib Razak mentadbir negara dengan segala yang ada kerana tidak mungkin Najib Razak akan MENGKHIANATI perjuangan arwah bapanya Tun Abdul Razak.

Saturday, 4 April 2015

Tun Mahathir "Melayu mudah lupa"





Tun Mahathir usah terus menghancurkan perpaduan Melayu. Cukuplah menghancurkan UMNO satu masa lalu dan menerajang perpaduan UMNO dan PAS. Jangan kini apabila usaha menyatukan Melayu kembali dibuat disepak terajang lagi dengan hasrat mahu UMNO hancur.

Ya, mungkin Tun kata UMNO perlu diselamatkan dengan menyingkirkan Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Adakah itu yang Tun nampak jalan penyelesaiannya?

Jangan kata demi UMNO Tun lakukan semua ini kerana jika ianya demi UMNO sudah pasti UMNO tidak pernah diharamkan gara gara kerakusan dan perebutan Tun dan Tengku Razaleigh merebut jawatan.

Keroni keroni Tun kata Najib Razak melebihkan kaum Cina berbanding Melayu. Benar kah Najib melebihkan anak cina berbanding Melayu? Dasar siapa yang menjadikan Cina lebih kuat berbanding Melayu? Dasar siapa yang mengkayakan Cina cina yang ada hari ini? Dasar Najib?

Siapa yang lakukan persempadanan semula hingga menjadikan Cina sebagai kuasa penentu dalam parlimen dan Dun? Adakah Najib Razak yang melakukannya?

Ohhh Tun berbangga kata kerana persempadanan yang Tun lakukan itu lah Pak Lah menang besar pada pilihanraya 2004. Tun berbangga kerana BN menang besar hasil daripada persempadanan yang Tun lakukan memberikan kekuataan kepada pengundi Cina dan menjadikan pengundi Melayu terutama penyokong PAS dikepung.

Itu lah Tun, Tun benci pada PAS walaupun hakikatnya PAS adalah sebangsa dan seagama. Tun tidak mahu PAS kuat tetapi Tun mahu Cina kuat. Dan apabila kini Najib Razak bergelut untuk mendapatkan kembali majoriti yang hilang dari pentadbiran Pak Lah maka Tun kata pula Najib lebih gagal dari Pak Lah.

Tun patut sedar bahawa dengan sikap benci dan dendam Tun pada PAS sebenarnya telah menghancurkan perpaduan Melayu. Tun galak dan suka apabila Melayu berpecah dan sebab itu Tun mahu Najib berundur agar agenda Najib Razak yang menyambung peranan Pak Lah mahu UMNO dan PAS duduk semeja dalam isu Agama dan perpaduan Melayu tidak menjadi realiti.

Tun sering menjual bahasa basi dengan kata kata "Melayu mudah lupa", "Melayu itu dan ini walhal realitinya Tun sendiri benci pada perpaduan Melayu. Tun benci melihat pentadbiran Najib Razak yang ada hari ini menjalankan kerjasama dengan parti PAS.

Hentikanlah Tun mantan Perdana Menteri, saya tak nafikan jasa dan pengorbanan Tun dalam membangunkan negara tetapi saya juga tidak lupa kecelakaan yang telah Tun lakukan pada UMNO dan juga orang Melayu.

Tun sepatutnya muhasabah diri pada kata kata Tun bahawa yang mudah lupa itu adalah Tun sendiri.

Duduk berbincang dengan Najib Razak, Selama ini Tun anggap Najib anak Tun dan begitu juga Najib yang menggangap Tun bapa beliau. Hentikan cerita karut marut menyerang Najib Razak sedangkan Tun sendiri tahu situasi politik & negara hari ini yang mana adalah hasil daripada legasi 22 tahun Tun sendiri.

Bro Azri