Thursday 30 April 2015

Tun Mahathir Perlu Tahu Bunga 3 Juta, Wang Rakyat, Kazakhstan, Najib & Rosmah



Saya rasa terpanggil untuk menjawap berita yang disebarkan ini kerana saya melihat YAB PM dan juga isteri serta keluarganya terus terusan dilemparkan fitnah jahat oleh pihak pihak yang tidak bertanggungjawap.

Cerita - Cerita yang disebarkan :

1) "Bunga  Majlis persandingan RM 3 juta"

Ini yang turut dibangkitkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir bahawa kos bagi bunga dalam majlis persandingan anak YAB PM Najib Razak dan Rosmah Mansor berjumlah RM3 juta. Adalah tidak masuk akal  untuk menghabiskan RM3 juta bagi kos bunga sahaja dalam majlis persandingan anak PM. Malah dakwaan RM3 juta yang dihangatkan itu juga merupakan satu fitnah jahat dalam menghasut kebencian kepada Najib Razak dan Rosmah Mansor. Sejak majlis tersebut hingga ke hari ini tidak ada langsung mana mana pihak yang tampil mengesahkan kos bunga RM3 juta. Malah Tun Mahathir sendiri juga menyatakan "entah benar atau tidak" yang mana menunjukkan Tun Mahathir juga sendiri tidak pasti kesahihan tersebut.

2) "Majlis Pernikahan anak YAB PM Najib Razak menggunakan Wang Rakyat"

Anak Najib Razak dan Rosmah Mansor adalah seorang perempuan bernama Nooryana Najwa manakala suaminya bernama Daniyar Kessikbayev  warganegara Kazakhstan.

Daniyar Kessikbayev adalah berugama Islam dan negara Kazakhstan adalah negara Islam sama seperti Malaysia yang merupakan negara Islam. Adat dalam pernikahan umat Islam sama dengan adat di Kazakhstan yang mana lelaki membayar mas kawin dan juga hantaran bagi majlis pernikahan serta persandingan.

Ambil contoh di Malaysia apabila seorang perempuan berkahwin dengan seorang lelaki maka pihak lelaki akan menyediakan wang belanja dan segala yang telah dipersetujui oleh kedua dua belah pihak sebelum berlangsungnya majlis. Ambil contoh mudah:

Amran nak memperisterikan Bedah maka keluarga Bedah meminta pihak lelaki wang hantaran berjumlah RM10,000 bagi menguruskan majlis pernikahan dan persandingan. Pihak pengantin lelaki Amran setuju dan menyediakan wang hantaran bagi majlis yang akan berlangsung. Bagi keluarga Bedah setelah menerima wang hantaran maka dibuat sebaik mungkin mengikut belanja dan juga keputusan yang telah mereka kedua dua pihak persetujui.

Adakah pengantin perempuan yang mengeluarkan duit belanja bagi majlis pernikahan ini? Adakah kita di Malaysia lumrah nya pengantin perempuan yang keluar duit belanja kawin?

Begitulah juga dengan pernikahan anak Najib Razak & Rosmah Mansor yang mana segala perbelanjaan disediakan oleh pihak pengantin lelaki. Tidak ada langsung YAB PM sekeluarga menggunakan Wang Rakyat. Malah ianya ditanggung oleh pihak lelaki dan juga pihak pihak yang memberikan sponsor kepada kedua pasangan.

3) "PM buat majlis persandingan di Kazakhstan guna Wang Rakyat?"

Majlis pernikahan dibuat di Malaysia yang mana Nooryana Najwa anak kepada Najib Razak dan Rosmah Mansor. Majlis persandingan dibuat oleh pihak perempuan dan menjadi lumrah mana mana sekalipun bahawa majlis akan bermula disebelah pihak perempuan. Sebagai contoh:

Bedah gadis dari Johor manakala Amran jejaka dari Kelantan. Majlis Bedah dibuat oleh pihak keluarga perempuan di negeri Johor dan selepas itu majlis disebelah pihak lelaki pula dibuat di negeri Kelantan. Segala wang perbelanjaan bagi majlis disebelah pihak lelaki dibiayai oleh keluarga pihak lelaki dan ini kebiasannya orang kita panggil "Majlis sambut menantu".

Dalam hal persandingan anak Najib Razak dan Rosmah Mansor majlis persandingan pihak lelaki dibuat di Kazakhstan yang mana merupakan tempat tinggal keluarga pengantin lelaki Daniyar Kessikbayev.  Segala kos perbelanjaan bagi majlis tersebut ditanggung sepenuhnya oleh pihak lelaki.

Malah rombongan pihak pengantin perempuan yang terbang dari Kuala Lumpur ke Almaty Kazakhstan juga ditanggung oleh keluarga sebelah pihak lelaki. Ada juga tetamu dari Malaysia yang hadir ke Kazakhstan menggunakan perbelanjaan sendiri menaiki pesawat Air Astana dan Malaysia Airlines. Tidak ada satu sen pun Wang Rakyat digunakan bagi majlis persandingan anak YAB PM di Kazakhstan kerana segala galanya ditanggung oleh keluarga pengantin lelaki.

4) "PM Najib Razak dan Rosmah Mansor menari dalam majlis persandingan di Kazakhstan."

Ini budaya dan bukan sahaja di Kazakhstan malah di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Apabila majlis pihak lelaki dibuat di Kazakhstan maka majlis tersebut mengikut budaya Kazakhstan sendiri. Sebagai tetamu yang juga merupakan keluarga bagi pihak pengantin perempuan maka adalah tidak sopan dan beradap jika Najib Razak dan Rosmah Mansor ibu dan bapa pengantin perempuan mengendahkan jemputan menari keluarga pihak pengantin lelaki untuk bersama sama dalam majlis tersebut. Menghormati budaya dan adat merupakan satu pekara yang mana kita di Malaysia juga melakukannya apabila berada ditempat tempat lain.

Malah saya difahamkan bukan sahaja majlis tari menari tetapi Najib Razak dan Rosmah Mansor juga terpaksa meminum susu kuda & makan daging kuda bagi menghormati budaya dan adat negara Kazakhstan keluarga pihak pengantin lelaki.

5) "Kenapa anak Najib Razak & Rosmah Mansor kawin orang Kazakhstan?"

Kalau dah jodoh nak buat macam mana? Kena kalau dah jodoh Afrika kita pun tak tahu. Ni dah tertulis dan takdir menentukan maka berserahlah kepada Allah yang maha Esa. Siapa kita nak sekat kuasa Allah SWT? Takkan lah jodoh anak Najib Razak dan Rosmah Mansor dah dari Kazakhstan maka kita pula kata tak boleh? 😂

Saya harap penjelasan saya sedikit sebanyak ini dapat membantu memberikan penjelasan berhubung isu isu Fitnah dan rekayasa jahat yang sedang berlegar waktu ini bagi menanam kebencian kepada YAB PM Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor serta keluarganya. ✌️

Oh dan jangan lupa apa kata pengantin lelaki dan perempuan Anak Menantu YAB PM Najib Razak dan Rosmah Mansor ini apabila majlis mereka berlangsung tempoh hari :-

"Tetamu kenamaan (VIP) majlis perkahwinan anak perdana menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak digalakkan menghadiahkan cenderahati berbentuk sumbangan wang kepada badan kebajikan dan pendidikan.

Nooryana Najwa Najib, 26, dan  Daniyar Kessikbayev, 27, memohon tetamu yang ingin berbuat demikian menyerahkan dana dalam bentuk cek atas nama satu daripada organisasi-organisasi yang disenaraikan.

1) Yayasan Orang Asli.

2) Yayasan Amal Malaysia, NGO yang beribu pejabat di Batu Caves, Selangor.

3) Maahad Tahfiz al-Quran Qasimul Ulum (MATAQU),

4) Persatuan Kebajikan Anak-anak Yatim Islam Wilayah Persekutuan (Perkayatim).

5) Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas di Puchong. 

Semoga kekal ke akhir hayat kedua mempelai Nooryana Najwa dan Daniyar Kessikbayev. Ameen

- Sir Azri
(Tak baik sebar fitnah anak orang kawin tau)


Sent from my iPhone

2 comments: