Saturday 27 December 2014

Majlis Keselamatan Negara (MKN) Wajar Dipertanggungjawapkan Atas Kelembapan Operasi Bencana Banjir



Majlis Keselamatan Negara (MKN) Wajar Dipertanggungjawapkan Atas Kelembapan Operasi Bencana Banjir

Saya akui memang saya sekali pun tidak pernah lagi turun membantu mangsa mangsa banjir di Pahang, Terengganu ataupun Kelantan. Saya hanya menghantar pasukan misi banjir NGO Malaysia Bumiputera Brotherhood yang diketuai oleh Norafiq Md Noor membantu mangsa banjir sedaya yang mampu. Walaupun saya tidak turun ke lokasi banjir saya memantau dan mengambil tahu apa yang berlaku dan sekali pun saya tidak menyalahkan mana mana Menteri atau pun pemimpin UMNO dalam kecelaruan membantu mangsa banjir.

Apa yang saya tahu bencana banjir adalah dibawah selian Majlis Keselamatan Negara (MKN) YAB PM serta Menteri Kabinet telah memberikan amanah kepada MKN untuk mengawal selia banjir dalam negara dengan segala komitmen dan sokongan daripada agensi agensi lain dalam memudahkan MKN menyusun atur gerak kerja membantu mangsa banjir.

Namun apa yang saya perolehi dari pelbagai sumber termasuk agensi agensi yang terlibat semuanya menunding jari kepada pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN). MKN dilihat terlalu perlahan dan tidak mempamerkan kebolehan dan keupayaan yang cergas dan pantas dalam menghadapi situasi banjir waktu ini. Mengapa ianya berlaku?

Pada pendapat saya adalah kerana sikap MKN yang banyak protokol dan menapis setiap apa yang berlaku dalam situasi banjir terutama di Kelantan berbanding mengambil inisiatif pantas dalam menyelesaikan aduan banjir yang diperolehi.

Kelembapan MKN turut memberikan impak negatif bukan sahaja kepada YAB Perdana Menteri tetapi kepada seluruh Menteri Kabinet kerana dikecam oleh rakyat bahawasanya tidak membantu dan menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir. Ini memberikan tanggapan negatif yang tidak baik untuk kerajaan kerana MKN selaku agensi yang sudah diamanahkan dan dipertanggungjawapkan dalam mengurus bencana banjir wajar untuk mengambil beban atas permasaalahan yang berlaku dan tidak seharusnya Menteri ataupun pemimpin UMNO, Ahli Parlimen dan juga Adun dipersalahkan.
Mujur agensi agensi seperti pihak ATM, PDRM, BOMBA, JPAM dan lain lain mengambil langkah segera dengan kadang kala menidakkan MKN selaku ketua dalam operasi bencana banjir ini. Jika semua mahu ikut apa yang MKN arahkan dan lakukan nescaya mangsa banjir akan lebih teruk dan kemungkinan menjadi lebih parah kerana protokol terlalu banyak dan karenah biokrasi.

MKN sebenarnya mampu melakukan yang lebih baik jika mereka bersiap sedia dengan segala kemungkinan apabila diamanahkan dan dipertanggungjawapkan dalam mengurus bencana banjir. Pengalaman yang lepas lepas juga sebenarnya telah mematangkan MKN bahawa dalam situasi banjir perlu ada plan A dan Plan B. Jika tidak juga berhasil sudah pasti Plan C dan mana yang baik perlu dilaksanakan dalam menyegerakan bantuan kepada mangsa banjir.

Mandat yang diberikan oleh YAB Perdana Menteri dan juga barisan Menteri Kabinet kepada MKN merupakan satu mandat yang besar. Segala kemudahan turut disediakan oleh YAB PM buat MKN serta bantuan dari agensi agensi lain dalam meringankan beban MKN. Ini seharusnya dimanfaatkan oleh MKN dengan sebaik mungkin.

MKN perlu perkukuhkan komunikasi yang mereka ada kerana dengan kecelaruan maklumat serta ketidak cergasan mereka menjadikan rakyat khusunya mangsa banjir mendapat kesan yang besar serta tempias yang tercalit kepada YAB PM dan juga menteri menteri kabinet.

Pekara paling penting buat MKN adalah menguruskan bantuan kepada mangsa banjir seberapa pantas dan juga mengurus persepsi yang dikeluarkan pihak pihak tidak bertanggungjawap. Banyak maklumat serta info banjir dimanipulasi dan palsu diadakan dan ini gagal dijawap oleh MKN selaku ketua bencana banjir dan jika ada yang dijawap ianya mengambil masa terlalu lama yang mana berita palsu tersebut gagal dibendung dalam masa tempoh menjadikan ianya barah kepada rakyat seluruh negara.

Benar banjir itu ketentuan ilahi, namun dengan perancangan yang rapi serta komuniakasi yang efektif sudah pasti ianya banyak membantu dalam menguruskan bencana banjir yang melanda. Saya percaya pada kemampuan MKN cuma saya harap mereka dapat belajar dari kesilapan dan kecelaruan banjir kali ini bagi memantapkan dalam tugasan mengawal selia bencana banjir dimasa mendatang.

Masih ada kesempatan untuk pihak Majlis Keselamatan Negara memperbetulkan kesilapan yang mereka ada. Dengan kehadiran YAB Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak hari ini di Kelantan harapnya pihak MKN bercakap dengan benar dan memberikan fakta serta berita benar kepada YAB PM. Kekurangan perlu ditambah dan perlu juga menerima teguran dari YAB PM.

Wan Muhammad Azri
Presiden Malaysia Bumiputera Brotherhood

No comments:

Post a Comment